Құралай Қантаева, әлеуметтанушы: Бақылаушы қоғамнан талап ете алатын қоғамға айналып келеміз
«Жыл жылқы аунап тұрғанша...» демекші, міне, 2025 жылдың да аяғына жеттік. Осы жылы қазақ қоғамы әлеуметтік тұрғыдан әртүрлі көңіл күйді бастан кешірді. Әлеуметтік жағдайымыз айтарлықтай жақсара қоймаса да, қоғамдық санамызда үлкен өзгеріс болмаса да көп дүниеден үміт еттік.
Соның жолында қармандық. Бірде әділеттілікті талап еттік, енді бірде ана тіліміз үшін шыр-пыр болдық. Тіпті қайырылымдылыққа деп аузымыздан жырып берген көмегіміз желге ұшқанда не айтарымызды білмей ділгірдік. Ал кейбір дүниелерді айта алмай іштен тынғандаймыз. Есесіне, күлді-көмеш, болмашы дүниелерді де жұрт болып, даурығып талқыладық. Қалай десек те, бір жылды өткіздік. Жылан жылы қазақ қоғамында әлеуметтік тұрғыда не өзгерді, неге қолымыз жетті, неден қапы қалдық, алда қалай болады, осы сауалдарды белгілі әлеуметтанушы Құралай Қантаевамен талқыладық.
– Құралай, 2025 жыл да аяқталуға жақын, осы жылды әлеуметтік тұрғыдан қалай бағалайсыз? Көз алдыңызға қандай картина елестейді, сіздің ойыңызша, қазақ қоғамы осы жылы не жоғалтты, не тапты?
– Әлеуметтік, саяси тұрғыдан биылғы жылды сенім мен әділеттің өзекті болған жылы деп атауға болады. Әрине, өзіндік жоғалтулары мен жетістіктері де бар жыл болды. Оның ішінде сенім тұрғысынан бірнеше жоғалтуларды атап айтуға болады. Мәселен, ҚР ұлттық статистика бюросы жыл сайын сот органдарына және құқық қорғау органдарына қатысты сенімділік динамикасын есептеп жариялайды. Сонда 2024 жылғы көрсеткіштерге қарағанда 2025 жылғы көрсеткіштер біршама төмен.
Бұдан адамдардың мемлекеттік басқару органдарына қатысты сенімнің тұрақсыз екенін көруге болады. Яғни, азаматтар осындай органдардың бар екенін мойындайды, бірақ олардың әділетті екеніне әлі де толық сенбейді. Дегенмен мұндай құбылыс Қазақстанда ғана орын алып жатқан жоқ, қазір көптеген институттарға қатысты сенім деңгейінің төмендеп бара жатқанын халықаралық зерттеу орталықтары да айтып жүр. Сондай-ақ қазақстандық жастар арасында жүргізілген әртүрлі зерттеулерге, онлайн сауалнама нәтижелеріне сүйенсек, әлеуметтік шаршау байқалады. Болашаққа алаңдаушылық бар. Бұл дегеніңіз – қоғамдағы экономикалық қысым, әділетсіздік сезімі, болашаққа деген сенімнің төмендеуі сияқты мәселелердің бар екенін көрсетеді.
Сонымен қатар Қазақстандағы соңғы жылдардағы мәселелердің бірі ретінде тұлғааралық сенім мәселесін айтуға болады. Мысалы, әлемдік зерттеулерге сүйеніп жасалған «Актуалды саясат институты» қоғамдық қорының баяндамасына сүйенсек, Қазақстанда тұлғааралық сенім деңгейі 28 пайыз ғана. Бұл дамыған елдермен салыстырғанда әлдеқайда төмен көрсеткіш. Айталық, Швецияда – 63 пайыз, Норвегияда – 71 пайыз. Енді осы тұста «адамдардың бір-біріне сенбеуінің қаупі қандай?» деген сұрақ туындайды. Тіпті бұл адамдарға айтарлықтай мәселе болып та көрінбеуі мүмкін. Бірақ белгілі бір сенім феномені – қоғамның ұзақ уақыт дамуының нәтижесі, яғни, сенім қоғамның тұрақты түрде қалыптасуына тікелей әсер етеді. Әлеуметтік жүйе тұрақты болуы үшін ең бастысы сенім қажет.
Егер адамдар бір мемлекетте өмір сүре отырып, бір-біріне сенбейтін болса онда қоғамда тұрақсыз болады деген болжам бар. Демек адамдар арасындағы сенім қоғамды біріктіреді.
Сондай-ақ 2025 жылы жоғалтулармен қоса жетістіктер де болды. Мысалы, қазақ қоғамы бұрынғыдай бақылаушы қоғамнан сұрақ қоя алатын, талап ете алатын қоғамға айнала түсті. Бұған, әрине, әлеуметтік желілердің тікелей ықпалы бар. Азаматтар түрлі әлеуметтік желілерде, медиа кеңістігінде әрқилы әлеуметтік мәселелерді, әсіресе резонанс тудырған мәселелерді тұрақты түрде талқылап отырды, бұл азаматтардың өз пікірін білдіруінің қалыпты жағдайға айналғанын көрсетеді. Қорыта айтқанда, азаматтық сенім дағдарысы орын алды, бірақ азаматтық талап қою күшейді. Енді қоғам бұрынғыдай тұрақтылықты, тыныштықты емес, әділеттілікті басты құндылық ретінде сезіне бастады. Негізі қоғамның өзгерістері де осындай бір тұрақсыздықтардан бастау алады. Мұның түбі демократиялы қоғамға алып барады деп үміт етейік.
– Осы жылдың басты оқиғаларының бірі «Шерзат ісіне» үкім шықты, мұны қоғам көп талқылады, сіз қалай қабылдадыңыз, бұл қоғамның ақиқатты талап етіп, соған жетуі ме әлде билік сондай көңіл күйді қолдан жасады ма?
– «Шерзат ісінде» қоғамның белсенділігі байқалды. Әлеуметтік желілерде үздіксіз талқыланды. Істің барысын бақылау қолға алынды. Азаматтар тарапынан әділдік талап етілді. Бұл азаматтық белсенділіктің жоғарлағанын көрсетеді. Халықтың әділдікті талап еткеніне қарай сот та өз үкімін шығарды. Мұны «келісілген сценарий» деп атау қиын. Себебі қазіргі билік үшін қоғам талабымен есептеспей қандай да бір саяси шешім қабылдау өте қауіпті. Өйткені қазіргідей цифрлы қоғамда «Шерзат ісі» сияқты шулы мәселелерді бұрынғыдай жасырып, елемей қалдыру мүмкін емес.
Әрине, «Шерзат ісіне» толық жеңіс немесе манипуляция деп кесіп баға беру қиын. Бірақ, ең маңыздысы, қоғам өз позициясында табандап тұрып, талап етсе билік онымен санасуға мәжбүр болатынын көріп отырмыз. Бұл да қоғам үшін жаңа әлеуметтік шындықтың көрінісі. Негізі осындай істер қоғамдағы оң өзгерістерге себеп болады. Бастысы, азаматтар ақпараттық тұрғыда белсенді бола түссе, билік халықтың сұранысын елеусіз қалдырмайды. Яғни, азаматтардың талабы биліктің демократиялық қадамдар жасауына себеп болады.
– Жұртшылық арасында кейбір оқиғалар қызу талқыланды, мысалы, депутат А.Назаровтың әрекеттері, мұны да адамдар әртүрлі қабылдады, тіпті күлкіге де айналды, мұны қандай құбылыс деп айтуға болады, әсіресе лауазымды тұлғаның дәл осылай күлкіге айналуын қалай түсінесіз?
– Бұл бір ғана адамның мінез-құлқына қатысты мәселе емес, жалпы лауазымды тұлғалардың, мемлекеттік қызметкерлердің мәртебесімен байланысты жағдай. Байқасаңыз, қазір лауазымды тұлғаларға қатысты бұрыннан қалыптасқан заңдылықтар жойыла бастады. Мысалы, бұрындары билік өкілдерінің мәртебесі олардың лауазымымен тікелей байланысты еді. Яғни, лауазымды тұлғаның мәртебесі де биік болатын, ал қазіргі қоғам үшін лауазымның өзі ғана емес, лауазымды тұлғаның мінез-құлқы да аса маңызды. Сондай-ақ бұл мәселе цифрлы қоғам әсерімен күшейіп
отыр.
Мұнда ирония, сарказм арқылы билікпен арадағы қашықтық қысқарды. Сонымен қоса мемлекеттік қызметтегі тұлғалардың жауапкершілігін күшейтуге қатысты мәселе туындады. Енді осы жағдайды қоғамдық контексте қарайтын болсақ, лауазымды тұлғаның жаппай күлкіге айналуы қоғамның құлдырауы емес, қоғамдық талғамның, қоғамдық талаптың өскендігінің белгісі. Қоғам енді билікті тек қана тыңдаушы емес, бағалаушы рөліне көтерілді деп айта аламыз.
– Қазақ қоғамында ұлттық мәселелер де жиі сөз болады, биыл да «Магнум ісі», Алматыдағы мектептің қостілде ашылуы қазақ тіл мәселесін дауға айналдырды, әлеуметтанушы ретінде мұны қалай бағалайсыз?
– Бұл қазақ қоғамының ұзақ уақыттан бері патологиялық түрде жалғасып келе жатқан күрделі мәселесі. Тіл дауы үнемі түрлі қоғамдық талқылауларға себеп болып отырады. Сіз келтірген мысалдар – қазақ тілінің қоғамдағы орнын күшейтуге, нақтылауға жасалған талпыныстардың көрінісі. Бұл даулардың түпкі себебі – қазақ тілінің қоғамдық орнының қалыптаспауында. Ғылыми тұрғыдан мұндай әрекеттерге оң баға беруге болады. Себебі қоғамдық ғылымдарда тілдің әлеуметтік маңыздылығы артқан сайын оның қолданысы, мәртебесіне қатысты қақтығыстар да көбейетіні айтылады.
Демек бұл тілдің әлсіздігінен емес, керісінше, оған деген сұраныстың артқандығынан туындаған жағдай. Яғни, қазақ тіліне деген қоғамдық сұраныстың пайда болғанын білдіреді. Әрине, мемлекеттік қызметте, білім саласында азаматтардың қай тілді қолдануы ол оның конституциялық құқығы болғанымен, Қазақстанда негізгі ұлт ретінде қазақ ұлты, негізгі тіл ретінде қазақ тілі айтылады. Міне, осыдан соң қостілді мектеп ашу біздің бұрынғы мәдени травмамызды оятады, бұл мемлекеттік тіл мен орыс тілінің арасына тепе-теңдік орнатудың әрекеті деп бағаланып, кейбір адамдардың санасында тіпті қазақ тіліне төнген қауіп ретінде әсер етуі мүмкін. Алайда мұны, керісінше, қазақ тілінің қоғамдық орнын күшейтетін әрекет деп бағалаған дұрыс. Сондай-ақ мұндай мәселелер Қазақстандағы тіл саясатының әлі де толық жүзеге аспағандығын және оған нақты саяси шешімдер қажет екенін көрсетіп отыр. Әсіресе мұндайда диалогты ашық, әділ жүргізу өте маңызды.
– Биыл Перизат Қайрат ісі де қоғамның назарын аударды, жұрт әртүрлі қабылдады, тіпті қоғамдық қорларға деген сенімсіздік те байқалды, жалпы әлеуметтік көмектің бұлай қолды болуы ненің белгісі?
– Перизат Қайрат ісінде де қоғамдық сенім әлсіреді. Бір ғана мысалдың астарында қазақстандық қайырымдылық қорлардың, қайырымдылықпен айналысатын ұйымдардың, әлеуметтік көмекке, оның тиімділігіне қатысты үлкен сындар айтылды, сенімсіздік білдірілді. Мұның түпкі себебі – ашықтылық пен есептіліктің жетіспеуінде.
Сонымен қоса, қоғамдық қорларда дәл бұлай сенімсіздіктің туындауына осыған дейінгі мәселелер де себеп болды. Өйткені бізде ұзақ жылдан бері жемқорлық жалғасып келді, бақылаудың әлсіздігі орын алды, енді оның үстіне ашықтықтың жоқтығы қосылса мұндай қорларға деген сенімнің жоғалуы қалыпты жағдай. Жалпы әлемде де осы қайырымдылық қорларына байланысты сенімділіктің аздығы байқалады. Адамдар қорларға түскен қаражатты нақты қайда, қалай жұмсағаны туралы ақпарат болмағандықтан оған сенімсіздікпен қарайды. Бұл іс бізге әлеуметтік көмектің тиімділігін, ашықтығын қамтамасыз ету үшін қоғамдық бақылаудың керек екенін, институционалды деңгейде реформалар қажет екендігін көрсетіп берді.
– Жылдағыдай 25 қазан – Республика күні бірқатар өнер иелері, спортшылар түрлі марапат алды, бізде марапат алған тұлғаны «билікшіл» деп сынайтындар бар, жалпы биліктің жыл сайын көптеген азаматтарға марапат беруі ненің белгісі, бұл әлеуметтік санаға қалай әсер етеді?
– Ғылыми тұрғыда бұған позитивті баға беруге болады. Себебі Республика күні секілді маңызды мерекелерде азаматтарды ынталандыруды қоғамда өзара интеграцияны арттырудың, ұлттық бірлікті нығайтудың құралы ретінде қарастырған жөн. Әрине, адамдардың біразы бұл әрекеттерді сынға алды. Себебі қоғамда ұзақ уақыттан бері сенім дағдарысы орнағандықтан «кейбір азаматтар марапатты билікпен жақындасу арқылы алды» немесе «әртүрлі байланыс құралдарын пайдаланды» деген секілді сыни тұрғыдан қараған көзқарастар да болды. Негізі бізге мотивация ретінде, үлгі алатын тұлға ретінде осындай адамдардың марапатталғаны маңызды, алайда марапаттар әділ өткізілмеген жағдайда қоғамдық сын пайда болады, тіпті мұндай әрекеттер адамдардың ашу-ызасын тудырып, қоғамдық бөлінуге алып келуі мүмкін. Сондықтан марапаттар ашық әрі әділ өткізілуі қажет.
– Әдетте «билік кейбір маңызды мәселелерден қоғамның назарын басқа жаққа аудару үшін әлдебір оқиғаларды ұйымдастырады» деп жиі айтылады. Мұндай пікірмен келісесіз бе, мысал ретінде қандай оқиғаны айтар едіңіз?
– Иә, бұл пікірдің ғылыми негіздемесі бар. Мұны негізі ғылымда биліктің, басқарушы органдардың қоғамдық пікірді басқаруында қолданылатын саяси технологиясы деп түсіндіріледі. Мұндай стратегиялар әлемдік тәжірибеде де бар. Билік кейбір жағдайларда өзіне қолайсыз тақырыптардан жалтару үшін немесе қоғамның игілігі, тұрақтылығы үшін қоғамның назарын басқа бір тақырыпқа аудару мақсатында өзге бір эмоционалды оқиғаларды, жаңалықтарды жарыққа шығарып отырады.
Бұл да әлеуметтік бақылаудың бір тәсілі. Маңыздысы – мұндай әрекеттердің қандай пиғылмен жасалғанында, егер билік қоғамның тұрақтылығын сақтап қалу үшін, қоғамдағы алауыздықты, арандатушылықты тудырмау, ары қарай өршітпеу үшін әлгіндей қадамдардың жасалуы өте орынды. Сонымен қоса «билік біздің назарымызды басқа жаққа аударып жатыр» деген мәселе нақты дәлелденбесе, оны жаппай талқылай берудің де қажеті жоқ. Тіпті мұндай мәселелер нақты дәлелмен расталмаса қоғамның тұрақтылығына кері әсерін тигізеді. Себебі бұл өте күрделі мәселе, егер қоғам мен биліктің арасы алшақтаса ол қоғамның тұрақсыздығына алып келеді. Сондықтан мұны біржақты талқылау орынсыз.
– Келер жылдан не күтесіз, нақты қандай маңызды әлеуметтік мәселелер іске асуы тиіс деп ойлайсыз?
– 2025 жылы Қазақстанда жаппай талқыланған мәселелерге назар аударатын болсақ, онда 2026 жылы Қазақстан үшін әлеуметтік тұрақтылықтың, қоғам мен биліктің арасындағы сенімді нығайтудың жылы болуы керек. Бастысы – әділеттілік, ашықтық, сот жүйесінің тиімділігін арттыру, әлеуметтік көмектердің жүзеге асуын қадағалау. Бұл негізгі міндеттер. Әрине, осы уақытқа дейін назардан тыс қалып келе жатқан мәселелер де бар, әсіресе демографиялық жағдай. 2000 жылдардағы демографияның нәтижесінде қазір жастар мен балалардың саны күрт өсуде. Бұл Қазақстан жан санының артуындағы үлкен потенциал. Дегенмен осы демографиялық динамикаға Қазақстандағы экономикалық мүмкіндіктер сәйкес жүзеге асып жатыр ма? Бұл өте үлкен мәселе, мектептер саны, балабақшалар, жұмыс орындары, әлеуметтік көмек жүйесі осы өсімге сай ма, жоқ па деген өзекті сұрақ туындайды.
Осы демографиялық өсімге сай инфрақұрылымды жетілдіру аса қажетті әлеуметтік міндет. Сонымен қатар Қазақстандағы әлеуметтік мәселелердің бірі отбасылық дағдарыс. Біздегі ажырасу статистикасының өзі сөзіміздің дәлелі. Бұған экономикалық қиындықтар тікелей әсер етіп отыр, сондықтан отбасыға қолдау көрсету саясатын қолға алу қажет. Гендерлік теңдік мәселелерін де шешу өте маңызды. Сондай-ақ біз қазір сандық дәуірде өмір сүріп жатқандықтан киберқауіпсіздік, жасанды интеллекттің әлеуметтік әсері де ескерілуі тиіс. Бұл салаларда әсіресе құқықтық және этикалық нормаларды жетілдіру, халықты цифрлық сауаттылыққа үйрету қажет.
Біз аса назар аудармайтын бір мәселе – тұтынушының сауаттылығы, бұл қоғамды экономикалық тұрақсыздыққа әкеліп соғуы мүмкін. Яғни, адамдар өзінің экономикалық, қаржылық қажеттілігіне қарай әрекет етуі керек. Тұтынатын қажеттіліктері өзінің қаржылық әлеуетіне сай болғаны дұрыс. Егер бұлай істемесе, өз мүмкіндіктері жетпейтін қаржылық қиындықтарға ұшырауы мүмкін. Халықтың жаппай несие алуы, қарызға батуы, міне, осыдан келіп туындайды. Тағы бір мәселе – қала мен ауылдың арасындағы алшақтық. Жастардың дамыған қалаларға шоғырлануы аймақтардың дамуының кенжелеп тұрғанын көрсетеді. Сондықтан аймақтардағы негізгі әлеуметтік қажеттілікті жақсарту әлі де өзекті.
Сұхбаттасқан
Жақсылық ЫРЫСБАЙ